۱۳۹۲ مرداد ۲۷, یکشنبه

کتاب توقیف شده: صدرالتواريخ (تاريخ وزراي اعظم پادشاهان قاجار)/ محمد حسن خان اعتمادالسلطنه/ به اهتمام علي اصغر حقدار



در سير تاريخي «انديشه امروز ايران» و انتشار انتقادی متون، كتاب «صدر التواريخ» در شناساندن شخصيت و اقدامات صدر اعظم هاي پادشاهان قاجاريه از اهميت تاريخي برخوردار است؛ كتاب از تأليفات ميرزا محمد حسن خان اعتمادالسلطنه است كه به روزگار ناصرالدين شاه قاجار و براي امين السلطان وزير اعظم او نوشته شده است، با همكاري محمد حسين فروغي (ذكاء الملك) و ميرزا غلامحسين خان اديب (افضل الممالك). نخستين وزير اعظم سلسله قاجاريه حاج ابراهيم شيرازي (اعتمادالدوله) است كه كتاب از شرح احوالات و اقدامات او شروع و به صدارت عظماي ميرزا علي اصغر خان امين السلطان، وزير اعظم ناصرالدين شاه قاجار پايان مي يابد.
***
ميرزا محمد حسن خان اعتمادالسلطنه فرزند حاجي علي خان حاجب الدوله و نوه ميرزا حسين خان مقدم مراغه به تاريخ 21 شعبان 1255 قمري در شهر تهران ديده به جهان گشود. تا سال 1267 قمري جزو دانش آموختگان مدرسه دارالفنون بود و در سال 1280 با سمت نماينده نظامي ايران به پاريس رفته است. اعتمادالسلطنه در آن جا به يادگيري زبان فرانسه و تحصيل در دانش هاي دنياي مدرن اهتمام داشته است. در سال 1284 به ايران بازگشته و به سمت مترجم مخصوص ناصرالدين شاه تعيين مي شود. در زمان تشكيل شوراي دولتي، اعتمادالسلطنه به عضويت آن انتخاب و به سال 1287 قمري رياست دارالترجمه و اداره امور روزنامه به او واگذار و به لقب صنيع الدوله ملقب شده و در سال 1304 قمري لقب «اعتمادالسلطنه» را مي گيرد. در اين سال به وزارت انطباعات ارتقا يافته و در همين سمت، به تأليف، ترجمه و نظارت بر چاپ و نشر روزنامه و سالنامه و كتاب مي پردازد.
اعتمادالسلطنه در سال 1306 قمري به عضويت انجمن جغرافيايي آسيايي پاريس و لندن انتخاب و در 18 شوال 1313 قمري به بيماري سكته در تهران ديده از جهان فرو بسته است. اعتمادالسلطنه داراي آثار و تأليفات متعددي است؛ از جمله: تاريخ ايران. مرآت البلدان. منتظم ناصري. مطلع الشمس و درالتيجان. المآثر و الآثار. روزنامه خاطرات. خلسه يا خوابنامه.
پيش از اين كتاب «صدرالتواريخ» به اهتمام محمد مشيري به سال 1349 خورشيدي در انتشارات وحيد و چاپ مجدد به سال 1357 خورشيدي در انتشارات روزبهان منتشر شده بود؛ متن حاضر بر اساس متن موجود در اسناد خانوادگي فروغي به خط محسن فروغي و تهمورث آدميت و به توصيه زنده ياد دكتر فريدون آدميت چاپ مي شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

.