۱۳۹۱ آبان ۱۰, چهارشنبه

مجموعه «اندیشه های ایرانی» با ویرایش جدید منتشر می شوند





تاریخ نگاری اندیشه در فرهنگ ایرانی سابقه ای کوتاه دارد؛ تبار اندیشه نگاری تاریخی زمینه به تحقیقات و تألیفات زنده یاد دکتر فریدون آدمیت می برد؛ به نوشتارهای ارزنده «اندیشه های میرزا آقاخان کرمانی»(1346)، «اندیشه های میرزا عبدالرحیم طالبوف تبریزی»(1346) و «اندیشه های میرزا فتحعلی آخوندزاده»(1349). در تاریخ نگاری اندیشه به تحقیق ارزنده فرشته نورانی تحت عنوان «تحقیق در افکار میرزا ملکم خان ناظم الدوله»(1352)هم باید اشاره کرد و تحقیق قابل تأمل حجت الله اصیل به نام «سیری در اندیشه سیاسی احمد کسروی»(1354) در سرآغازها و سیر محدود تاریخ نگاری اندیشه در فرهنگ ایران زمین به تحقیقات و تألیفات دیگر.
در سیر تاریخ نگاری اندیشه و اندیشه شناسی تاریخ، مجموعه «اندیشه های ایرانی» به سال 1380 در انتشارات کویر پایه گذاری و انتشار تک نگاری درباره اندیشمندان ایران معاصر آغاز شد. مجموعه «اندیشه ها ایرانی»، تحلیل و بررسی افکار و آرای صاحب نظران و روشنفکرانی است که نظام اندیشه و فرهنگ ایرانی را در گذر زمان به تکاپو واداشته و آن را پذیرای تحول و تغییر در سیر تاریخی کرده اند؛ آنان با گذار از اندیشه های مألوف و سنتی جامعه، دست به آفرینش نظام فکری تازه ای زدند و راه را برای تولید و شکل گیری شیوه های نوین اندیشه و فرهنگ، هموار کردند. از این مجموعه 7 کتابی، 4 عنوان از تألیفات من است به این شناسه ها:
1-فریدون آدمیت و تاریخ مدرنیته در عصر مشروطیت؛ چاپ اول: 1382. چاپ دوم: 1383. چاپ سوم: 1387.
2-پرسش از انحطاط ایران(بازخوانی اندیشه های دکتر سید جواد طباطبایی)؛ چاپ اول: 1382. چاپ دوم: 1383. چاپ سوم: 1384. چاپ چهارم: 1387.
3-داریوش شایگان و بحران معنویت سنتی؛ چاپ اول: 1382. چاپ دوم: 1385.
4-محمد علی فروغی و ساختارهای نوین مدنی؛ چاپ اول: 1384.
اکنون با گذشت سال ها از نگارش اولیه این عناوین و گرفتاری آن ها در انسداد سانسور ارشادیان، هر 4 کتاب با ویرایش و افزوده های تازه در استانه انتشار قرار گرفته اند.
عنوان دیگری از این مجموعه به شناسه «آرامش دوستدار و هنر نیندیشیدن»(1386)نیز به زودی منتشر خواهد شد. کتاب «اندیشه سیاسی داریوش همایون»(1391) هم از مجموعه «اندیشه های ایرانی» در ماه اکتبر توسط انتشارات کتاب پارس در لس آنجلس منتشر شده است.

.