۱۳۹۱ شهریور ۱۱, شنبه

صد سال اندیشه های ایرانی(15) میرزا ملکم خان ناظم الدوله و تکانه های دیپلماسی نوین در سیاست ایرانی






میرزا ملکم خان ناظم الدوله به سال 1249 قمری به دنیا آمد. ده ساله بود که از طرف پدرش - میرزا یعقوب خان که از مردان نواندیش روزگاراش بود  - راهی فرنگ شد؛ ملکم بعد از ورود به پاریس، به تحصیل در حکمت طبیعی و مهندسی پرداخت و با آموزشهایی در دانشهای سیاسی و دریافتی از تحولات دنیای مدرن، به ایران مراجعت می کند و با سمت مترجمی در دستگاه حکومتی وارد می شود. با افتتاح دارالفنون، ملکم خان در آنجا به تدریس پرداخته و در سال 1273 قمری همراه با هیئت مذاکره کننده فرخ خان امین الملک به پاریس می رود. ملکم خان در سال 1275 قمری، اولین خط تلگرافی ایران را ایجاد کرد و در همان سال نخستین فراموشخانه (فرماسیونری) را تأسیس کرد. با مخالفت ناصرالدین شاه آن مرکز برچیده و ملکم روانه تبعید در بغداد گردید. ملکم خان از آنجا به استانبول رفته و پیش میرزا حسینخان مشیرالدوله ( که در آن زمان سفیر ایران در عثمانی بود و سپس در مقام صدراعظمی قرار گرفت) می رود و بر آموخته هایش از دانش ها و عملکرد جهان مدرن می افزاید. به پیشنهاد میرزا حسین خان، با وجود مخالفتهایی که از سوی برخی از درباریان می شد، ملکم خان به سفارت ایران در پاریس منصوب نمی شود. در آن شرایط، ملکم خان در زمان صدارت سپهسالار به تهران آمده و در ایجاد دولت منتظم، او را با عنوان «مستشار صدارت عظمی» همراهی می کند. در سفر فرنگستان شاه، ملکم خان که وزیر مختاری ایران در لندن را داشت، مأمور پذیرایی از شاه می شود. در سال 1295 نمایندگی ایران در کنگره برلین به ملکم خان واگذار می شود که با پشتکار و آگاهی از شرایط دیپلماتیک نوین به دست آورده بود، موفق می شود منطقه قطور را از تصرف عثمانیان درآورده و به ایران برگرداند. در این شرایط، ملکم خان به مقام سفیر کبیر ارتقا یافته و لقب پرنسی یافته و در سال 1299 ملقب به «ناظم الدوله» می گردد. ملکم خان در جریان ماجرای لاتاری مجددا مورد غضب دربار قرار می گیرد و از کلیه مناصب حکومتی عزل می شود. ملکم خان به دنبال این ماجرا، به روزنامه نگاری روی آورده و در لندن روزنامه «قانون» را منتشر می کند. دوران معزولی ملکم خان ده سال به طول می انجامد و در سال 1316 قمری در زمان پادشاهی مظفرالدین شاه، ملکم خان به سفارت ایران در روم منصوب و باز ملقب به ناظم الدوله می شود. ملکم خان مدت ده سال این منصب را بر عهده داشت و در سال 1326 قمری (یکسال بعد از استقرار پارلمان مشروطه در ایران) در سن هفتاد و هفت سالگی در حالی که شاهد به بار نشستن برخی از ایده های سیاسی خود، در سویس درگذشت.
میرزا ملکم خان ناظم الدوله که بیشترین زمان عمر خود را در خارج از کشور و در محافل دیپلماتیک گذارنده بود، به درستی دریافته بود که انقلاب صنعتی، مبادلات تجاری را به وضعیت مالیه پیوند زده و نظام معیشتی اقتصاد سنتی و آئین کشورداری پیشین را در دنیای تازه جایگاهی نیست. او به دفعات در رسالاتی که منتشر کرد و نامه هایی که به شاه و دیگر رجال سیاسی ایران نوشت، دگرگونی در سیاست جهانی و فعال بودن در آن را از لوازم و الزامات پایداری ایران در چرخه های دیپلماتیک و سیاست بین المللی می دانست. او تجربه های اولیه ی خود را در کنار میرزا حسین خان سپهسالار در سفارت ایران در استانبول شروع نمود و همانجا با دگردیسی سیاست جهانی آشنا شد، این امکان را داشت که در بقیه ی عمرش به کشورهای اروپایی پیشرفته راه رفته و آموخته هایش را با دانش های مدرن تکمیل نموده و در مقام روشنفکری نوگرا و متجددی واقعگرا قرار گیرد.
ملکم خان که با اندیشه های سیاسی مدرن آشنا بود، تغییر در اصول کشورداری ایران را مدخل اصلاحات دیگرو ایجاد دولت منتظم را پیش زمینه ای برای تدوین قانون اساسی و استقرار پارلمان می دانست، تا کشور در زمره ممالک دارای قانون و سیستم مدرن تفکیک قوا قرار گیرد؛ ملکم به خوبی می دانست که شکست ایران در جنگ با روسیه و از دست رفتن هرات در مقابله با بریتانیا، محصول ناآگاهی مردان سیاست ایران از دگرگونی دیپلماسی و تغییر در برنامه های منطقه ای دو قدرت بزرگ آن دوران بود. به همین خاطر در نامه ای به ناصرالدین شاه از خطری سخن گفت که بمانند دو سنگ آسیاب، ایران را در میان خود گرفته اند و علاج خروج از این بحران را در نوسازی شیوه های کشورداری و اصلاح امور نظامی و مالیه می دانست. ملکم خان از طرفی در تکمیل اصلاحگری خویش، به نهادهای مدرن اقتصادی و فرهنگی هم توجه داشت و ایجاد راه آهن برپایی تلگراف و شکل گیری آموزش و پرورش نوین را در بنیان گذاری ایران مدرن، از ضروریات می شمرد. 
مجموعه آثار ملکم خان نخستین بار توسط هاشم ربیع زاده در تهران به سال 1325 قمری (سال صدور فرمان مشروطیت و یکسال قبل از فوت ملکم) به صورت ناقص منتشر شد. «مجموعه آثارملکم خان» به کوشش محمد محیط طباطبایی و با مقدمه ای قابل توجه به سال 1327 خورشیدی در تهران منتشر شده و اخیرا مجموعه کامل آثار ملکم به اهتمام حجت الله اصیل با عنوان «رساله های میرزا ملکم خان ناظم الدوله» به سال 1381 خورشیدی در تهران و توسط نشر نی چاپ شده است.
این مجموعه که تا به حال نهایی ترین آثار و تألیفات ملکم خان را شامل می شود، در شش بخش 1- نظام قانونی، 2- اقتصاد، 3- سیاست، 4- اجتماع، 5- فراموش خانه، 6- الفبای جدید و ضمایم بدین شرح تنظیم و تحقیق شده اند:
1- دفتر تنظیمات (کتابچه غیبی). 2- رفیق و وزیر. 3- مجلس تنظیمات. 4- دستگاه دیوان. 5- دفتر قانون. 6- ندای عدالت. 7- اشتهارنامه اولیای آدمیت. 8- مدنیت ایرانی. 9- اصول ترقی. 10- مذاکره درباره تشکیل بانک. 11- امتیاز فواید عامه.
12- پلتیکای دولتی. 13- مرو و ترکمان. 14- اصول مذهب دیوانیان. 15- گفتار در رفع ظلم. 16- مسائل مختلف. 17- فراموش خانه. 18- اصول آدمیت. 19- حجت.
20- مفتاح. 21- توفیق امانت. 22- شیخ و وزیر. 23- نمونه خطوط آدمیت.
24- مقدمه گلستان سعدی (بیان). 25- معایب خط ملکمی. 26- صراط المستقیم.
27- ترجمه وصیت نامه فؤاد پاشا. 28- در نتیجه نگارش اوراق و نوم و یقظه.
مجموعه اي از نامه هاي رسمي ملكم را هم من در سال 1389 خورشيدي در تهران با عنوان «نامه هاي ميرزا ملكم خان ناظم الدوله» منتشر كرده ام.
يكي‌ ديگر از مدرن‌هاي‌ كلاسيك‌ ايراني‌ كه‌ بنيان‌هاي‌ انديشگي‌ جديد را در سرآغاز تاريخ‌ معاصر ايران‌ پي‌ افكند، ميرزا ملكم‌ خان‌ ناظم الدوله است‌؛ وي‌ كه‌ همراه‌ و همزمان‌ با كرماني‌ است‌، در ميان‌ منورالفكران‌ عصر ناصري‌ از موقعيت‌ بسزايي‌ برخوردار است‌؛ ملكم‌ خان‌ از يك‌ طرف‌ در منصب‌هاي‌ اجرايي‌ و سياسي‌ اشتغال‌ داشت‌ و از طرف‌ ديگر از ايده‌هاي‌ مدرن‌ و انديشه‌هاي‌ سياسي‌ ـ فرهنگي‌ مدرنيته‌ اطلاع‌ كافي‌ داشت‌؛ هم‌ بر مردان‌ سياسي‌ حكومت‌ قاجاريه‌ و برخي‌ از سياستمداران‌ عثماني‌ تاثير گذاشت‌ و هم‌ عالمان‌ و انديشمندان‌ شرقي‌ تحت‌ تاثير انديشه‌هاي‌ ملكم‌ خان‌ نهضت‌هاي‌ بيداري‌ ـ اصلاح‌طلبانه‌ و نوگرايانه‌ را پديد آوردند. ردپاي‌ ايده‌هاي‌ ملكم‌ خان‌ در نوشته‌هاي‌ ميرزا محمد حسين‌ نائيني‌ ـ شيخ‌ هادي‌ نجم‌آباي‌ ـ آقا خان‌ كرماني‌ ـ سخنراني‌هاي‌ سيد جمال‌الدين‌ اسدآبادي‌ و... پيداست‌ و به‌ اعتباري‌ نخستين‌ قانون‌گذراران‌ ايراني‌ از ايده‌هاي‌ سياسي‌ ـ اجتماعي‌ ملكم‌ خان‌ الهام‌ گرفته‌ بودند؛ نخستين‌ قانون‌ مدون‌ سياسي‌ ـ اقتصادي‌ به‌ قلم‌ ملكم‌ خان‌ نوشته‌ شده‌ است‌ و از اولين‌ روزنامه‌هاي‌ فارسي‌، قانون‌ ملكم‌ خان‌ شمرده‌ مي‌شود؛ اين‌ ليست‌ را مي‌توان‌ در بحث‌ از زمينه‌هاي‌ فكري‌ و اقدامات‌ عملي‌ ميرزا ملكم‌ خان‌ ادامه‌ داد. «ملكم‌ در پاريس‌ حكمت‌ طبيعي‌ آموخت‌. به‌ علاوه‌ آثار حكماي‌ فرانسه‌ و پيشوايان‌ انقلاب‌ بزرگ‌ فرانسه‌ را مطالعه‌ كرد. عقايد آنان‌ در شكفتن‌ افكار ملكم‌ اثر عميق‌ گذاشت‌ خاصه‌ اثر مستقيم‌ «فلسفه‌ تحققي‌» اگوست‌ كنت‌ در نوشته‌هاي‌ ملكم‌ بسيار به‌ چشم‌ ميخورد. بعداً كه‌ به‌ ماموريت‌ شانزده‌ ساله‌ به‌ لندن‌ رفت‌، بيشتر به‌ مطالعه‌ آثار نويسندگان‌ انگليسي‌ پرداخت‌ و مخصوصاً شيفته‌ افكار «جان‌ استوارت‌ ميل‌» حكيم‌ نامدار معاصر انگليسي‌ گرديد و قطعاتي‌ از كتاب‌ مشهور او را «در آزادي‌» به‌ فارسي‌ ترجمه‌ كرد.»(فكر آزادي‌ و مقدمه‌ نهضت‌ مشروطيت‌1340،ص‌98)
در بنيان‌ افكار و انديشه‌ «ملكم‌ پيرو دين‌ انسانيت‌ بود و در ترقي‌ جامعه‌ انساني‌ با روح‌ بزرگ‌ بين‌المللي‌ و نظر جهان‌ بيني‌ مي‌نگريست‌. از اين‌ لحاظ‌ نسبت‌ به‌ ايران‌ زمان‌ خود سالها جلوتر زندگي‌ مي‌كرد. يك‌ جا مي‌گويد «آبادي‌ ايران‌ را بسته‌ به‌ آبادي‌ دنيا و آبادي‌ دنيا را موقوف‌ به‌ انتشار علم‌ مي‌دانم‌.» در يك‌ نامه‌ رسمي‌ مي‌نويسد «كره‌ زمين‌ خانه‌ مشترك‌ جميع‌ اجزاي‌ بني‌ آدم‌ است‌.» باز مي‌گويد «آبادي‌ دنيا تعلق‌ به‌ عموم‌ انسانيت‌ دارد.» اين‌ وسعت‌ انديشه‌ را در اصول‌ تعاليم‌ آدميت‌ مي‌بينيم‌.»(فكر آزادي‌ و مقدمه‌ نهضت‌ مشروطيت‌1340،ص‌103)
ملكم خان بنابر آموخته هايش از دانايي مدرن، ورود در چرخه تمدني را سرآغاز نوسازي و اطلاحات در ايران مي داند و مدرنيته و تجدد را كاركرد تاريخي بشريت مي خواند؛ «كارنانجات يوروپ بر دو نوع است: يك نوع آن را از اجسام و فلزات ساخته اند و نوع ديگر از افراد، بني نوع انسان ترتيب داده اند... ملل يوروپ هر قدر كه در كارخانجات و فلزات ترقي كرده اند، صد مرتبه بيشتر در اين كارخانجات انساني پيش رفته اند.»(مجموعه آثار،ص 11) به نوشته آدميت «اصول‌ عقايد ملكم‌ بر اين‌ پايه‌ بنا شده‌ بود كه‌ اشاعه‌ مدنيت‌ غربي‌ در سراسر جهان‌ نه‌ تنها امري‌ است‌ محتوم‌ تاريخ‌، بلكه‌ اين‌ تحول‌ از شرائط‌ تكامل‌ هيئت‌ اجتماع‌ و موجد خوشبختي‌ و سعادت‌ آدمي‌ است‌. بنابراين‌ شرط‌ فرزانگي‌ و خردمندي‌ آنست‌ كه‌ آئين‌ تمدن‌ اروپايي‌ را از جان‌ و دل‌ بپذيريم‌ و جهت‌ فكري‌ خود را با سير تكامل‌ تاريخ‌ و روح‌ زمان‌ دمساز كنيم‌. در تاريخ‌ نشر مدنيت‌ غربي‌ در ايران‌ ملكم‌ پيشرو اصلي‌ و مبتكر واقعي‌ «اخذ تمدن‌ فرنگي‌ بدون‌ تصرف‌ ايراني‌» بود. در واقع‌ فلسفه‌ عقايد سياسي‌ او مبتني‌ بر تسليم‌ مطلق‌ و بلاشرط‌ در مقابل‌ تمدن‌ اروپايي‌ بود. عقيده‌ داشت‌ كه‌ ايران‌ در تمام‌ اركان‌ زندگي‌ سياسي‌ و اقتصادي‌ بايد اصول‌ تمدن‌ غربي‌ را بپذيرد چه‌ «آئين‌ ترقي‌ همه‌ جا بالاتفاق‌ حركت‌ مي‌كند.»...»(فكر آزادي‌ و مقدمه‌ نهضت‌ مشروطيت‌1340،ص‌113)
ملكم‌ خان‌ به‌ درستي‌ تشخيص‌ داده‌ بود كه‌ مدرنيته‌ به‌ صورت‌ روابط‌ فرهنگي‌ ـ سياسي‌ و اقتصادي‌ در نظام‌ جهاني‌ در خواهد آمد و كشورهاي‌ ديگر هيچ‌ راهي‌ جز تن‌سپاري‌ به‌ اين‌ مبادلات‌ و روابط‌ جهاني‌ ندارند؛ اگر از يك‌ طرف‌ مدرنيته‌ بر جهاني‌ شدن‌ باورها و الگوهاي‌ خود پاي‌ مي‌فشارد و از طرف‌ ديگر جهان‌ سنتي‌ از خود در برابر اين‌ جهاني‌ شدن‌ واكنش‌ نشان‌ مي‌دهد، پس‌ گذار از اين‌ دوگانگي‌ نقطه‌ي‌ آغاز فرايند مدرنيزاسيون‌ جوامع‌ بشمار مي‌رود؛ پس‌ «ملكم‌ تصادم‌ دو نيروي‌ مخالف‌ تجددخواهي‌ و ارتجاع‌ را امري‌ كاملا طبيعي‌ مي‌دانست‌ ولي‌ معتقد بود كاميابي‌ در اقدامات‌ اصلاح‌طلبانه‌ و شكستن‌ قدرت‌ محافظين‌ منوط‌ به‌ ايستادگي‌ و مقاومت‌ ترقي‌خواهان‌ و حاميان‌ علم‌ و فرهنگ‌ جديد است‌.»(فكر آزادي‌ و مقدمه‌ نهضت‌ مشروطيت‌1340،ص‌117)
با اين‌ حال‌ نبايد غير علمي‌ و از روي‌ حب‌ و بغض‌ احساسي‌، ملكم‌ خان‌ را شيفته‌ي‌ بلااراده‌ي‌ غرب‌ و دنياي‌ مدرن‌ دانست‌؛ چرا كه‌ ملكم‌ خان‌ از زيرساخت‌هاي‌ فرهنگي‌ و لايه‌هاي‌ انديشگي‌ پديد آمدن‌ مدرنيته‌ در جوامع‌ مختلف‌ آگاهي‌ داشت‌؛ ملكم‌ خان‌ كه‌ هم‌ از تحصيل‌ علوم‌ مدرن‌ برخوردار بود و هم‌ در فضاي‌ زيستي‌ ـ فرهنگي‌ دنياي‌ غرب‌ به‌ سر مي‌برد، واقع‌ بينانه‌ به‌ نقش‌ اساسي‌ تحول‌ ذهني‌ ايرانيان‌ و ترويج‌ علوم‌ جديد براي‌ مدرن‌ كردن‌ ساختارهاي‌ سياسي‌ ـ اقتصادي‌ تاكيد داشت‌ و تغيير در نظام‌ زيستي‌ ايرانيان‌ را به‌ عنوان‌ يك‌ ارگانيسم‌ و مجموعه‌ي‌ جامع‌ و پارادايم‌ نوين‌ تجويز مي‌كرد؛ آگاهي‌ از تفاوتي‌ كه‌ ميان‌ غرب‌ مدرن‌ و ايران‌ سنتي‌ براي‌ ملكم‌ خان‌ فراهم‌ ساخته‌ بود، او را به‌ جايگاه‌ محوري‌ تغيير حاكميت‌ سياسي‌ و ايجاد نهادهاي‌ مدني‌ و لزوم‌ قانون‌گذاري‌ رهنمون‌ شدند.
ملكم‌ خان‌ در اين‌ رسالات‌ از انواع‌ حكومت‌ سخن‌ مي‌گويد و سپس‌ به‌ ضرورت‌ قانون‌ در كشورداري‌ مي‌پردازد؛ ملكم‌ خان‌ براي‌ ملموس‌ كردن‌ بحث‌هاي‌ سياسي‌ خود، به‌ حكومت‌ ايران‌ اشاره‌ مي‌كند و آن‌ را در مقابل‌ اداره‌ي‌ قانوني‌، به‌ اراده‌ي‌ اختياري‌ مي‌نامد؛ از نظر ملكم‌ خان‌ براي‌ اين‌ كه‌ از آفت‌ها و عوارض‌ حكومت‌ اختياري‌ و فردي‌ رها شويم‌، تشكيل‌ مجلسي‌ براي‌ نهادينه‌ كردن‌ قانون‌ در جامعه‌ ضرورت‌ دارد؛ اين‌ ايده‌ها كه‌ در خود مساله‌ي‌ تفكيك‌ قوا را جاي‌ داده‌ است‌، به‌ مجلس‌ وزرا، يا هيات‌ دولت‌ نيز گسترش‌ مي‌يابد و ملكم‌ طرح‌ اوليه‌ي‌ دولت‌ قانون‌مدار و مبتني‌ بر تفكيك‌ قواي‌ مقننه‌ ـ مجريه‌ و قضايي‌ را عرضه‌ مي‌كند؛ ملكم‌ خان‌ بعد از بحث‌ در فوايد و لوازم‌ حقوق‌ اساسي‌ ملت‌ ـ از آزادي‌ در افكار و عقايد كه‌ مبتني‌ بر حق‌ طبيعي‌ انسان‌هاست‌، سخن‌ گفته‌ و پس‌ از آن‌ به‌ قوانين‌ ماليه‌ مي‌پردازد؛ با اين‌ حال‌ ملكم‌ خان‌ اساس‌ انديشه‌هاي‌ مدرن‌ خود را بر تربيت‌ فرهنگي‌ و آموزش‌ و پرورش‌ همگاني‌ افراد ملت‌ مي‌گذارد.
ديگر طرح‌هاي‌ ملكم‌ خان‌ مربوط‌ به‌ قانون‌ وزارت‌ دربار ـ قانون‌ ديوانخانه‌ ـ قانون‌ رفع‌ فقر و ديگر قوانيني‌ است‌ كه‌ هر كدام‌ به‌ نوعي‌ حكايت‌ از حقوق‌ شهروندي‌ دارند؛ اين‌ مسائل‌ ذهن‌ ملكم‌ خان‌ را به‌ دولت‌ پارلماني‌ و سلطنت‌ مشروطه‌ معطوف‌ مي‌كنند و او علاج‌ گذار از انحطاط‌ و عقب‌ ماندگي‌ ايران‌ را در تبديل‌ سلطنت‌ فردي‌ به‌ مشروطه‌ي‌ قانوني‌ مي‌داند. ناظم الدوله با اشاره به معناي قانون كه «عبارت است از اجتماع قواي آحاد يك جماعت به جهت حفظ حقوق عام»(روزنامه قانون، ش 2) يكي از اساسي ترين تحولات و نوسازي در جامعه ايراني را در بي قانوني مي داند:«هيچ كس در ايران مالك هيچ چيز نيست، زيرا كه قانون نيست، حاكم تعيين مي كنيم بدون قانون، سرتيپز معزول مي كنيم بدون قانون، حقوق دولت را مي فروشيم بدون قانون، بندگان خدا را حبس مي كنيم بدون قانون، خزانه مي بخشيم بدون قانون، شكم پاره مي كنيم بدون قانون....علي الجمله بدانيد كه استخلاص ايراني از اين گرداب مذلت يعني استخلاص خود شما از اين ظلمت اسيري ممكن نخواهد بود مگر به استقرار قانون... جميع خرابي ها و جميع ظلم ها از عدم قانون است. چرا خانه او را بي جهت ضبط كردند، به علت اين كه قانون نداريم. چرا سر او را بي تقصير بريدند، به علت اين كه قانون نداريم... اگر آدم هستيد قانون بخواهيد.»(روزنامه قانون، ش1)
بخش‌ ديگري‌ از انديشه‌هاي‌ ملكم‌ خان‌ را اصلاح‌ و توسعه‌ي‌ اقتصادي‌ ايران‌ به‌ خود مشغول‌ كرده‌ است‌.«بحث اقتصادي را ملكم آغاز مي كند با همان اعتقاد به «مذب علمي» و لزوم اصلاح سياست:«در سرمشق هاي اجدادي و در نويدهاي تصورات واهي از براي ما به قدر ذره اي اميد نيست» بدون ترديد و بدون معطلي بايد «استقلال دولت را بر آبادي ملك و آبادي ملك را بر اصول علم قرار بدهيم.» حرفهاي ديگر «مسلما به جز معطلي جاهلانه و خرابي مطلق نتيجه نخواهد داشت.» از تأكيد و تكرار مسائل اين رساله «نبايد تعجب كرد» چون «قدرت و استقلال» ايران منوط به فهم «معاني و قدرت» اصول آن است هم چنان كه «حركات و ترقي و آبادي و قدرت فرنگستان همه مبني بر اين مطالب ساده است.»(رساله اصول ترقي به نقل از: تحقيق در افكار ميرزا ملكم خان، ص 84)
ملكم‌ خان‌ براي‌ عملي‌ كردن‌ نوسازي‌ اقتصادي‌ و استفاده‌ از صنعت‌ مدرن‌، به‌ كارگيري‌ متخصصان‌ خارجي‌ و مشاوران‌ كمپاني‌هاي‌ توليدي‌ را تجويز مي‌كند تا ايران‌ نيز با گذار از اقتصاد سنتي‌، از مزاياي‌ صنعت‌ جديد بهره‌مند شود؛ چرا كه به باور درست ملكم «حال دوره اي است كه پوليطيك و اقدامات ملل فرنگستان بر حسب ظاهر هر چه باشد، در معني عموما بر روابط و منافع تجارت آن است و حتي دوستي و عداوت دول به هيچ وجه نه در اختيار سلاطين و نه در دست وزراست...» ملكم‌ خان‌ در طرح‌ اقتصادي‌ خود از ايجاد كانال‌هاي‌ ارتباطي‌ ميان‌ اقتصاد ايران‌ با اقتصاد بين‌المللي‌ سخن‌ گفته‌ و ورود سرمايه‌ را به‌ داخل‌ ايران‌ از عوامل‌ پويايي‌ و رشد اقتصاد ملي‌ دانسته‌ است‌؛ از طرف‌ ديگر ملكم‌ خان‌ توليد و فعاليت‌ داخلي‌ را نيز از نظر دور نمي‌دارد و در كنار تجارت‌ خارجي‌، بر توليد داخلي‌ هم‌ تاكيد مي‌كند. همچنان‌ ملكم‌ خان‌ به‌ درستي‌ ايجاد امنيت‌ را اصلي‌ترين‌ زمينه‌ي‌ رشد اقتصادي‌ و ايجاد مبادلات‌ تجاري‌ و بازرگاني‌ خوانده‌ است‌؛ با اين‌ همه‌ طرح‌ ملكم‌ خان‌ به‌ خاطر اصرار بيش‌ از حد بر نقش‌ آفريني‌ كمپاني‌هاي‌ خارجي‌، خالي‌ از اشكال‌ نيست‌؛ در بخش‌ ديگري‌ از طرح‌ ملكم‌ خان‌، تاسيس‌ راه‌آهن‌ و ديگر وسايل‌ ارتباطي‌ و تشكيل‌ و راه‌اندازي‌ كارخانه‌ها و موسسات‌ صنعتي‌ از اهميت‌ خاصي‌ برخوردار هستند؛ طرح‌ مسائل‌ اجتماعي‌ و انتقاد از ايده‌هاي‌ سنتي‌ در امور اجتماعي‌ و اخلاق‌ فردي‌، از ديگر مشغله‌هاي‌ فكري‌ ملكم‌ خان‌ بشمار مي‌روند.
ملكم‌ به‌ واقع‌ فهميده‌ بود كه‌ بخش‌ بزرگي‌ از عوامل‌ انحطاط‌ فرهنگي‌ و زوال‌ اخلاقي‌ ايران‌ با حاكميت‌ و خلق‌ و خوي‌ استبدادي‌ درباريان‌ مرتبط‌ است‌؛ او به‌ همين‌ خاطر انتقادهاي‌ گزنده‌ و تند خود را متوجه‌ اخلاق‌ حاكميتي‌ نمود و از لايه‌هاي‌ پنهان‌ آن‌ اخلاقيات‌ پرده‌ برداشت‌. ملكم‌ خان‌ در اين‌ كار هم‌ از ابزارهاي‌ طنز استفاده‌ مي‌كرد و هم‌ از يافته‌هاي‌ علمي‌ و فرهنگي‌ بهره‌ مي‌برد؛ ملكم‌ خان‌ در انتقاد از اخلاق‌ اجتماعي‌ و باورهاي‌ عمومي‌ به‌ جنبه‌ي‌ ديگر آن‌ فرهنگ‌ نيز پرداخته‌ و در آثارش‌ از عوارض‌ و لوازم‌ رياكاري‌ مذهبي‌ سخن‌ گفته‌ است.
در بازخواني‌ انتقادي‌ ملكم‌ خان‌ از فرهنگ‌ سنتي‌، آموزه‌هاي‌ عرفاني‌ و تصوف‌ نيز مورد توجه‌اش‌ بوده‌ است‌؛ وي‌ به‌ تقديرباوري‌ و خمود فرهنگي‌ كه‌ نتيجه‌ي‌ منطقي‌ عرفان‌گرايي‌ است‌ تاخته‌ و از انزواطلبي‌ صوفيان‌ به‌ نفع‌ اصلاح‌ اجتماعي‌ و تحول‌ ذهني‌ سخن‌ گفته‌ است‌؛ ملكم‌ خان‌ در بخش‌ ديگري‌ از ايده‌هاي‌ مدرن‌ خود به‌ مساله‌ي‌ تغيير الفبا و تحول‌ در خط‌ فارسي‌ نيز عنايت‌ داشته‌ و گذار از جهان‌ سنتي‌ را بدون‌ دگرگوني‌ در خط‌ غيرممكن‌ دانسته‌ است‌؛ وي‌ حتي‌ خط‌ تازه‌اي‌ اختراع‌ و به‌ جاي‌ رسم‌الخط‌ قديمي‌ پيشنهاد كرده‌ است‌؛ همچنين‌ انتقاد از رسانه‌ي‌ رسمي‌ ايران‌ ـ شعر فارسي‌ ـ در دايره‌ي‌ انديشگي‌ ملكم‌ خان‌ مورد نظر بوده‌ و وي‌ بر اساس‌ آموخته‌هايش‌ از دانش‌هاي‌ جديد و آگاهي‌ از تحول‌ اجتماعي‌ ـ سياسي‌، شاعران‌ سنتي‌ را مورد سرزنش‌ خود قرار داده‌ است‌.

۱۳۹۱ شهریور ۹, پنجشنبه

کتاب «اندیشه سیاسی داریوش همایون» تألیف علی اصغر حقدار در ایالات متحد امریکا منتشر شد





همزمان با برگزاری کنگره نهم(کنگره داریوش همایون) حزب مشروطه ایران(لیبرال دموکرات) 2 عنوان کتاب در تاریخ اندیشه های مدرن ایران در ایالات متحد امریکا از علی اصغر حقدار منتشر شده است؛ این کتاب ها همانند دیگر تحقیقات و تألیفات علی اصغر حقدار، مبتنی بر تاریخ نگاری اندیشه های ایرانی و بخشی از پروژه «صد سال اندیشه های ایرانی» است که وی از دو دهه ای پیش به مطالعه و نگارش آن مشغول است. در مقدمه کتاب نوشته شده است:
«هر روز که از درگذشت نابهنگام داریوش همایون می گذرد، جای خالی اش در سیاست خردمندانه ایران بیشتر احساس می شود؛ این کمبود گذشته از ناراحتی عاطفی برای کسانی که با شخصیت و اندیشه های داریوش همایون آشنا بودند غیر قابل جبران است، در عین حال برای کشنگران سیاست که خارج از معیارهای جنجال سیاسی در تلاش برای رهایی کشور و فرهنگ سیاسی از حاکمیت دینی و افکار نامتعارف اسلام سیاسی هستند، نیز کمبودی قابل تأمل است.
زنده یاد داریوش همایون نمادی از بازسازی فرهنگ سیاسی ایران در عصر آشنایی با مدرنیته است که توانست با گذار از آرمان گرایی سیاسی و رمانتیسم جوانی، به دگردیسی اندیشگی تن داده و در گذار از آموزه های پان ایرانیستی تا مأوا گرفتن در لیبرال دموکراسی، بازآفرینی خردمندانه ناسیونالیستی را در طول عمر پربار و سراسر حادثه سیاسی و رویدادهای فرهنگی و اجتماعی ایران زمین، به محک آزمون و تجربه گذارد؛ بلافاصله باید اشاره کرد که با بازسازی اندیشه سیاسی، داریوش همایون به مدرنیسم ادبی در نوشتن از سیاست و تاریخ ایران موفق بوده و به جرئت می توان از «ادبیات سیاسی داریوش همایون» نوشت و شکل و صورت نوشتاری وی را از این نگرش به تأمل گذاشت.
داریوش همایون به درستی نقطه اتکای اندیشه ورزی و کنشگری سیاسی خویش را برآمدی از مشروطیت در ایران و نوسازی آن به مثابه فرهنگ و سیاست لیبرال دموکراسی می دانست و به تحقیق آموزگار لیبرال دموکراسی در فرهنگ سیاسی ایران بشمار می رود.
زمینه های دیگری که اندیشه های داریوش همایون را واقعی گرایانه و از دیدگاه لیبرال دموکراسی به فرهنگ سیاسی ایران پیوند می زد، محور قرار دادن مسائل زنان و درخواست برابری خواهانه و رفع تبعیضات سنت مردسالارانه از حریم خصوصی و اخلاقی زنان ایران است؛ آگاهی به غایت مدرن شده از ایده های زنورانه که در تلاقی تجربیات شخصی داریوش همایون و دانسته ها و آزموده های اجتماعی اش، به رکنی از اندیشه ورزی سیاسی و عمل گرایی حزبی تبدیل شده و سیاست ایرانی را در فردای رسیدن به اداره کشور و راهسپاری به آن هدف، با اهمیت و ضرورت مسائل زنان همراه می گرداند.
تأمل داریوش همایون در شرایط اجتماعی و اقتصادی ایران زمین در زمانه گذار از جهان سنتی، تئوری سه جهان را در گفتمان سیاسی داریوش همایون، شاخصی بایسته و مؤلفه ای شایسته گردانده است؛ به نگره همایون ایران در حال گذار و در گذار از دین ایدئولوژیک-سیاسی و نارواداری «دنیای اسلام»، حوزه های اقتصادی و اجتماعی تعریف شده «جهان سوم» و جغرافیای فرهنگی و سیاسی «خاورمیانه» قرار دارد و نوسازی فرهنگ سیاسی به همراه تشکل اجرا کننده آن در داخل این گذار، مسئولیتی ارزنده را با بنیان های تئوریک و آزموده های عملی بر عهده دارد؛ مسئولیتی که در حق آزادی وجدان، آزادی بیان، آزادی انتخاب و دیگر آموزه های حقوق بشری، از ارزش های معرفتی و دانسته های سیاسی داریوش همایون بشمار رفته و از پیوند منطقی و ارگانیک این اندیشه ها با اعلامیه جهانشمول حقوق بشر خبر می دهند.
در میان بازمانده های ارزشمند داریوش همایون به عرصه عمل و هم پایه با دستاوردهایش در عرصه نظر، بنیان گزاری و توانمند ساختن حزب مشروطه ایران(لیبرال دموکرات)در صحنه سیاست ایران از همتی والایی برخورد است؛ ارزش تشکل سیاسی با تئوری لیبرال دموکراسی در آموزه های داریوش همایون به حدی است که ایشان حزب مشروطه ایران را ثمره عمرشان خوانده اند. در نگره تئوریک داریوش همایون به پدیده عینی حزب مشروطه ایران، گذار از سلطنت گرایی سنتی به دولت لیبرال دموکراتیک قرار دارد که مبتنی بر بازخوانی روزآمد از مشروطیت ایران و قرائت و فهم آن بمثابه لیبرال دموکراسی است؛ روایتی شکل گرفته در اندیشه های سیاسی داریوش همایون به «معمای ایران نوین» در زمینه های آسیب شناسانه پرداخته است. در این راستا از نظر دایروش همایون، علل «توسعه ناموزون مدرنیته» از یک سو و دریافت «انقلاب ناتمام مشروطه»  از سوی دیگر قرار دارد.
پیش از این من در بزرگداشت هشتاد سالگی داریوش همایون، نخستین (و تاکنون تنهاترین) تک نگاری اندیشه و شخصیت ایشان را منتشر کرده ام؛ به این شناسه: «داریوش همایون و کشاکش با تجدد در ایران» با نام «آریا پارسی» به روزگار زندگی در ایران زیر سیطره استبداد دینی و خفقان تحمیلی سانسورچیان وزارت ارشاد اسلامی؛ آن کتاب تاکنون دو چاپ به صورت اینترنتی و زیرزمینی در تهران، داشته است.
اکنون ویراسته تازه ای همراه با افزوده ها و بازبینی در ادبیات و محتوای آن کتاب را برای اولین سالگرد درگذشت داریوش همایون به نام «اندیشه سیاسی داریوش همایون» آماده چاپ دارم؛ در حالی به اولین سالگرد درگذشت داریوش همایون نزدیک می شویم که دریغ داریم از کمبود شخصیت و اندیشه همایون در سنت سیاست ایرانی و راهسپاری به نتیجه منطقی و واقعی فرهنگ سیاسی ایران، به روزگار هوچی گری فزاینده و اسطوره سازی جنجالیان سیاسی، در عدم درک و دریافت حقیقت نگون بختی ایران زمین.
این کتاب در فصل بندی های زیر منتشر شده است:
اختصارات آثار دكتر داريوش همايون
مقدمه
پيشدرآمدي بر مشروطيت و ترقي خواهي
فصل اول: زمانه نوجواني و سياست ایراني
فصل دوم: روزنامه نگاری ملی گرا
فصل سوم: روشنفکری تکنوکرات و پراگماتیست
فصل چهارم:بازخوانی اندیشه و سیاست ایران در تبعید
كتابشناسي دكتر داريوش همايون
منابع تحقيقي تاريخ سياسي و فرهنگي ايران معاصر

کتاب «حزب مشروطه ایران و لیبرال دموکراسی بمثابه مشروطه نوین» تألیف علی اصغر حقدار در ایالات متحد امریکا منتشر شد





همزمان با برگزاری کنگره نهم(کنگره داریوش همایون) حزب مشروطه ایران(لیبرال دموکرات) 2 عنوان کتاب در تاریخ اندیشه های مدرن ایران در ایالات متحد امریکا از علی اصغر حقدار منتشر شده است؛ این کتاب ها همانند دیگر تحقیقات و تألیفات علی اصغر حقدار، مبتنی بر تاریخ نگاری اندیشه های ایرانی و بخشی از پروژه «صد سال اندیشه های ایرانی» است که وی از دو دهه ای پیش به مطالعه و نگارش آن مشغول است. در مقدمه کتاب نوشته شده است:
«تشكل هاي سياسي و احزاب در تاريخ ايران زمين، تبار به دوران سرنوشت ساز مشروطيت اول مي برند؛ دوراني كه نخستين قانون اساسي ايران تدوين، اولين پارلمان تأسيس و قدم هايي به پايه ريزي ساختارهاي مدرن سياسي و فرهنگي برداشته شد. اسناد تاريخي اولين احزاب را در دومين دوره مجلس شوراي ملي ثبت كرده اند؛ احزابي با ايده هاي ليبراليستي و سوسيال دموكراتيك. از آن دوران تا به امروز كه سده اي از پديداري فرهنگ سياسي مدرنيته در جامعه ايراني مي گذرد، جريان هاي سياسي به تناوب توانستند تشكل ها و احزاب و گروههايي را به وجود آورند.
از طنز تلخ تاريخ معاصر ايران است كه از جنبش آزاديخواهانه مشروطيت كه داعيه ملي گرايي و دموكراتيك سازي فرهنگ و سياست ايراني را داشت، بيشترين احزاب با ايده هاي كمونيستي و سوسياليستي با برداشت هاي انترناسيوناليستي و جدايي خواهانه سر برآوردند. تاريخ سياسي يك سده گذشته به ندرت و به كوتاهي، احزاب دموكراتيك و ليبراليستي را در خود جاي داده است؛ در دهه چهل «حزب ايران نوين» از جمله تشكل هايي بود كه با اصول و اهداف ليبراليستي به صحنه آمد، ولي دولت مستعجل بود. در دهه هايي كه باورهاي بنيادگرايي ديني، حاكميت ايراني را در دست دارد، «حزب مشروطه ايران» با ايده  و كنش هاي ليبرال دموكراتيك نزديك به دو دهه اي است كه در صحنه سياسي ايران حضور يافته و به جرئت مي توان گفت كه با اعلام موجوديت، تبيين اصول ليبراليستي و وام داري به انديشه هاي دموكراتيك، پديده اي در خور تأمل و به وجود آورنده فرهنگ دموكراتيك در سياست ايراني بشمار مي رود. سال هاي پرباري كه از انديشه سياسي و كنش فرهنگي «حزب مشروطه ايران» مي گذرد، تحقيق و تأليف كتابي در تاريخ، اصول و آرمان هاي اين حزب را به ضرورت تاريخ نگاري انديشه در ايران تبديل كرده است.
فكر تدوين اين رساله از ميان و در تكميل تأليف پيشين من- اندیشه سیاسی داریوش همایون- پیش از این: داريوش همايون و كشاكش با تجدد در ايران- شكل گرفت؛ با طرح مقدماتي اين رساله و ارائه آن به زنده ياد دكتر همايون، تأليف آن شروع و در طي تحقيق و نگارش تاريخ و انديشه حزب مشروطه ايران، ايشان با بزرگواري توسط هموندی دیگر، اسنادي از حزب را در اختيار من قرار دادند. ايشان با حوصله و بي شائبه به ارسال اينترنتي نشريات- اعلاميه ها- صورت جلسات كنگره ها و كنفرانس هاي حزب مشروطه ايران و هم چنين تمامي صورت مذاكرات دفتر پژوهش ها مبادرت كردند. آقاي بهمن زاهدي هم در مواردي از ياري مضايقه نداشتند.از تمامي اين دوستان سپاسگذارم و تمامي اشكالات و كمبودهاي اين تأليف را از نگارش خود مي دانم. اين كتاب به روزگار تبعيد و مهاجرتم و در زماني نگاشته و تكميل شد كه دو واقعه مهم و تاثيرگذار بر سير تاريخي حزب مشروطه ايران(لیبرال دموکرات) و حيات سياسي و فرهنگي ايران- به وقوع پيوست: نخست تثبيت به تأخير افتاده پسوند «ليبرال دموكرات» بر نام حزب مشروطه ايران. دوم درگذشت دكتر داريوش همايون. يادآوري تشويق ها و همراهي هاي زنده ياد دكتر همايون بيشترين جسارت را در زمانه تأسف بار كشور، به من ارزاني مي داشت و اكنون ياد و خاطره آن انسان انديشمند و دموكرات، با اين كتاب آرام بخش قلب داغديده من است. بلافاصله بايد اضافه كنم كه اين تأليف، سرآغازي به گفتگویي خردمندانه با حزب مشروطه ايران(ليبرال دموكرات) و گشاينده تبادل نظر سياسي با احزاب و تشكل هاي ديگر است؛ با ايده و دريافت من و نه بيان گر رأي و ديدگاه حزب مشروطه ايران به تاريخ و انديشه هاي خود.»
فصل بندی این کتاب عبارتند از:
نشانه ها و اختصارات
مقدمه
پيشگفتار زمينه هاي اجتماعي- پارلماني و حزبي مشروطه خواهي در ايران
فصل اول- هيئت مؤسس و سازمان مشروطه خواهان ايران
فصل دوم- حزب مشروطه ايران در زمينه سياسي دهه شصت-هشتاد
فصل سوم- داريوش همايون آموزگار و رايزن حزب مشروطه ايران
فصل چهارم- ايدئولوژي حزب مشروطه ايران
فصل پنجم- تشكيلات سازماني حزب مشروطه ايران
فصل ششم- كنگره ها و كنفرانس هاي حزب مشروطه ايران
فصل هفتم- مواضع و بيانيه هاي حزب مشروطه ايران
فصل هشتم- حزب مشروطه ايران و وارث پادشاهي پهلوي
پيوست اول- اساسنامه حزب مشروطه ايران
پيوست دوم- منشور حزب مشروطه ايران
پيوست سوم- بيان نامه «حزبي براي اكنون و آينده»
فهرست منابع
فهرست اشخاص


.